Image

آیا یک هواپیمای مسافربری می تواند دنده عقب برود؟

سوال جالبی است و خیلی از ما هنگامی که در یک هواپیمای بزرگ نشسته ایم و آماده پرواز هستیم متوجه می شویم هواپیما برای خروج از پارکینگ به سمت عقب حرکت می کند. معمولا این سوال پیش می آید که آیا هواپیماها نیز مانند اتومبیل ها دارای دنده عقب هستند؟ مترجم: سعید رجب پور

آیا یک هواپیمای مسافربری می تواند دنده عقب برود؟

آیا یک هواپیمای مسافربری می تواند دنده عقب برود؟

سوال جالبی است و خیلی از ما هنگامی که در یک هواپیمای بزرگ نشسته ایم و آماده پرواز هستیم متوجه می شویم هواپیما برای خروج از پارکینگ به سمت عقب حرکت می کند. معمولا این سوال پیش می آید که آیا هواپیماها نیز مانند اتومبیل ها دارای دنده عقب هستند؟

پاسخ مشخص است، هواپیماها دارای سیستم دنده عقب نمی باشند درست شبیه آنچه در اتومبیل ها است. این به آن معنا نیست که آنها امکان حرکت به سمت عقب را به خودی خود ندارند. هواپیماها می توانند با قدرت موتور خود به سمت عقب حرکت نمایند؛ اما بدلایل مختلفی از انجام این کار خودداری می کنند. 

سیستمی که در هواپیماها بکار برده می شود جهت حرکت به سمت عقب را "رانش معکوس" می نامند. موتورهای جت سرعت زیادی از گازهای خروجی را بیرون می اندازند و این هواپیما را به جلو سوق می دهد. هنگامی که خلبان سیستم رانش معکوس را فعال می کند، یک مکانیسم جریان طبیعی هوا را مسدود می کند ، در عوض ، آنها هوا را با سرعت بالایی به جلو هدایت می کنند. بنابراین ، طبق قانون سوم حرکت نیوتون، هواپیما به عقب حرکت می کند.

 

جریان هوای فن = fan air flow                     جریان اولیه هوا= primary air flow 

ذخیره شده= stowed                                 گسترش یافتن= deployed  

اما، بعضی وقتها بدلیل نبودن ماشینهای بزرگ یدک کش (پوش بک) در فرودگاهها جهت حمل هواپیما به سمت عقب، خلبان ها از سیستم رانش معکوس جهت دنده عقب استفاده می کنند. به این کار سیستم پاور بک (قدرت عقب رفتن) می گویند. اما آنها تلاش می کنند بدلایل ذیل از این سیستم استفاده نکنند:

1-مصرف بالای سوخت موجب بالارفتن هزینه ها می گردد. بدیهی است ، هنگامی که رانش زیاد باشد ، فشار معکوس مؤثرتر خواهد بود. رانش زیاد به معنای مصرف زیاد سوخت است که منجر به هزینه بالایی می شود.

2-سر و صدای رانش معکوس بسیار زیاد است. موتورهای جت بسیار پر سر و صدا هستند. بهره برداری از آنها در حالی که از قدرت بالایی برخوردار هستند در حالی که در دروازه هستند ، صدای زیادی را در محل فرودگاه ایجاد می کنند.

3-موجب صدمه زدن به موتورهای هواپیما می شود. جریان معکوس هوا با سرعت بسیار بالایی که دارد می تواند به بخشهای جلویی موتور صدمه زده و قطعات جداشده و آسیب دیده را با مکش به داخل موتور هدایت نماید و همین ضایعات و قطعات موجب آسیب جدی به موتور خواهد شد. 

4-برای کارکنان زمینی مستقر در رمپ فرودگا مضر است. اگر کارکنان و خدمه فرودگاهی در محل استقرار هواپیما باشند انفجار موتور جت بسیار مضر خواهد بود و موجب آسیب دیدگی آنها خواهد شد. 

بنابراین بدلایل بالا خلبان ها از سیستم رانش معکوس به خودی خود استفاده نمی کنند. فقط پس از فرود ، برای افزایش اثر ترمز و کاهش فاصله فرود از این سیستم استفاده می شود.


منبع: 

https://www.quora.com/Why-can%E2%80%99t-aircraft-reverse-on-their-own

مترجم: سعید رجب پور      24/09/98